Gelukkig werden we vanmorgen wakker met een stralend zonnetje, dus rond kwart over negen installeerde ik me even heel relaxed nog in mijn pyjama en badjas in een stoel in de zon met een Jan Jans en de Kinderen Zomerboek. Ik heb ‘m bijna uit en dan moet ik ‘m weer teruggeven aan Noor. Langzaamaan werden de anderen ook wakker en na wat ontbijt en gember shots van Thom, gingen we de stad in om eens in het Visitors Centre te kijken wat er te doen is. We hebben hier maar één dag, dus niet heel veel tijd en door de onweersvoorspellingen was het geen wandelweer.

Eerst maar eens even wifi en koffie opzoeken bij een leuk tentje dat we via Tripadvisor hadden uitgekozen. Max stond te popelen om de nieuwe Angry Birds te downloaden en de rest wilde ook wel even email en facebook checken. Banff is echt een schattig dorpje. Wel wat verstopt met verkeer, maar enorm veel kleine winkeltjes en heel erg de uitstraling van een wintersportdorp, heel sfeervol. Overal zie je enorm hoge bergen en rotspartijen boven de huizen uitsteken, nog meer dan in Jasper. Je zou denken: ‘het lijkt daar allemaal op elkaar’, maar de natuur is hier toch weer anders. De dennenbomen kleiner, de bergen ruiger en het voelt ook bergachtiger aan, Jasper ligt meer in een vallei. We staan op een camping een paar kilometer buiten het dorp en toen we vanmorgen naar het centrum reden, hadden we binnen een paar minuten onze wagen volgeladen met lifters. Vier jongeren uit Quebec (hun moedertaal is Frans en ze spraken verbazingwekkend slecht Engels, snap ik niks van!) die in Alberta en BC aan het rondreizen waren. Leuk om even te horen dat ze onderweg geld verdienen door bijvoorbeeld kersen te plukken. Zij weer helemaal verbaasd om te horen dat wij online werken en dus deze lange reis kunnen maken.

Mijn ouders hadden ons getipt om naar Two Jack Lake te gaan en die hebben we na de koffie opgevolgd. Wat een prachtig meer, zou ook geweldig zijn om daar te suppen. Wel goed het weerbericht in de gaten houden, want we kwamen aan met zon, maar heel langzaam trok er een forse onweersbui binnen en moesten we uiteindelijk rennen naar de auto. Peter en Thom gingen met de camper terug naar de camping om vandaag een stuk te fietsen en Karin, ik, Max en Noor gingen terug het dorp in om te lunchen en daarna wat rond te kijken in alle leuke winkeltjes. We zagen dat er net als in Jasper een Earl Restaurant was en aangezien de vega burger daar heel lekker was, hoefden we niet lang na te denken waar we gingen eten :-).

De rest van de middag lekker rondgelopen in de zon en toen we een beetje uitgekeken en gewinkeld waren, begon het ook weer zachtjes te regen en zijn we terug naar de camping gereden. Thom en Peter zaten droog onder de luifel een biertje te drinken en na te genieten van een mooie fietsroute. Was zeer de moeite waard geweest. Daarna heeft Noor mij geholpen met het inpakken van cadeautjes voor het thuisfront en hebben Karin en Peter hun camper opgeruimd en alle spullen ingepakt, want zij moeten morgenochtend deze weer inleveren. We hebben daarna lekker bij ons binnen met bord op de schoot naar Masterchef gekeken. Waarschijnlijk de laatste van de vakantie! Morgen rijden we los van elkaar naar Calgary en zien we elkaar aan het eind van de middag bij hun hotel.