Nou maar eentje die misselijk was geworden vandaag (arme Yente), we hadden allemaal anti zeeziekte pilletjes ingenomen en dat was maar goed ook, want er stond een flinke wind en een behoorlijke deining! Moet je net mij hebben, ik ben daar niet echt een fan van, maar ik zat tussen Thom en Peter lekker in het midden.

Niels had een goede keuze gemaakt met deze Whale watching tour, ze waren enorm vriendelijk en de dame die de boot, een Zodiac 400, kon enorm goed varen. We moesten best wel een stuk tegen de golven in, maar ze wist ze mooi te bespelen, waardoor we niet in een soort botsautootje zaten en de klappen van de golven voor onze kiezen kregen.

Ik denk dat we zo’n drie uur op het water zijn geweest en we hadden natuurlijk geen idee hoe dat werkt: hoe ga je op zoek naar een walvis? Zitten ze altijd op dezelfde plek, zijn het er zoveel dat je er altijd wel eentje tegenkomt? Het water is hier vrij grijs, dus je kunt ook niet de diepte in kijken. Via een mooie zeeotter en wat zeeleeuwen die lagen te zonnen op een grote rotspartij kwamen we in de buurt van de plek waar ze ’s ochtends een walvis hadden gespot. Deze zijn vaak de hele dag bezig met eten, ze hebben zo’n 1000 kilo nodig voor een voldaan gevoel. Zolang er vis op een plek zit, blijven ze daar meestal wel even hangen. Ze blijven vaak zo’n 5 minuten onder water om dan weer naar boven te komen om adem te halen.

Niels en Peter zagen op een gegeven moment in de verte een fontein spuit dus wij er op af. Ik denk dat we daar zeker 10 minuten hebben liggen dobberen voordat we plotseling iets zagen en toen waren we op dreef en hebben we denk ik iets van 2 of 3 verschillende walvissen gezien. Eentje kwam zelfs met een open bek hoog boven het water uit, maar het gaat allemaal zo snel, dat ik dat schouwspel grotendeels gemist heb. Toch erg leuk, je ziet ze duidelijk zwemmen en af en toe spuit er een fonteintje water omhoog. Heel dichtbij ging onze schipper niet, we zaten op een relatief kleine, maar snelle boot en ze wilde niet in hun vaarwater terecht komen. Doordat we zo klein waren, konden we wel heel snel inspelen op een nieuwe situatie en konden we de walvissen makkelijker volgen dan een paar andere, grotere boten die in de buurt waren. Ze vertelde ook dat je soms de walvis ook kan ruiken, omdat de lucht die ze uitspuiten flink naar vis kan stinken :-).

We zijn ook nog een stukje tussen de Broken Islands door gevaren. Een prachtige eilandengroep, waar je heel gaaf kunt kayaken, vaak doen mensen daar een tour van een paar dagen. Dat staat wel op ons verlanglijstje. Zo’n 200 jaar geleden woonden daar bijna 10 duizend mensen die leefden van de (wal)vissenjacht. Ze hebben bijna allemaal het loodje gelegd door de mazelen en de pokken die mee werden genomen door westerse ontdekkingsreizigers. Nu is het een groot natuurgebied, waar niemand meer woont.

Na het varen zijn we lekker wat gaan eten. Het had even voeten in de aarde om een restaurant te vinden dat open was op zondagavond, maar uiteindelijk kwamen we bij een geinig tentje/ bowlingbaan uit, waar ze echt lekker comfort food serveerden. Een heerlijke zalmburger met salade en een vanille milkshake ging er prima in! Op de camping nog even in de hottub gezeten, lekker warm want we waren best wel afgekoeld. Als de zon hier weg is, dan gaat de temperatuur snel omlaag. Vanavond zullen we wel lekker slapen en dromen over gele, roze en blauwe walvissen die gezellig op een terrasje in bikini een milkshake zitten te drinken 😀

We kwamen onderweg in een dichte zeemist terecht! Terug in de haven was het weer prachtig zonnig!

Thom ging vanmorgen nog even surfen en spotte dicht geinige karretje vol prachtige surfplanken!