Yeah! We zijn vandaag de grens overgetrokken en bevinden ons nu in Canada op Vancouver Island om precies te zijn! Je zou denken: dat is toch niet heel anders dan de VS, het ene land loopt vast min of meer over in het andere land. Iemand op het internet omschreef het verschil tussen Amerikanen en Canadezen mooi: in Amerika zeggen ze ‘Fuck You!’ en in Canada ‘Sorry!’ haha! Ok, een beetje overdreven, maar we hebben al vaker gehoord dat Canadezen ietsje zachtaardiger en bescheiden zijn :-D.

We staan op een heel geinig rv parkje (weer lekker dicht op elkaar, dat wel), direct aan het water met uitzicht op de oude kern van Victoria. Overal zie je bootjes liggen en direct naast het rv parkje is een heel schattig en kleurig woonboten wijkje gebouwd. De binnenstad is op fietsafstand, zo’n 15 minuten fietsen en overal zie je fietspaden en heel veel fietsers. Wij hadden heel Nederlands geen helm opgedaan, maar kregen toch het gevoel dat een helm hier misschien wel verplicht is, echt iedereen had een helm op. Als we gaan mountainbiken dan hebben we ‘m altijd op, maar voor een stukje fietsen door de stad voelt dat voor ons een tikkeltje overdreven :-). Ik heb het net even opgezocht: een helm is hier inderdaad verplicht!

Victoria ligt prachtig aan het water en doet met een gezellige binnenstad heel Europees aan. Overal hangen prachtige bakken met bloemen. De meeste Amerikaanse steden die wij tot nu toe hebben gezien, hebben geen kern met winkelstraten en restaurantjes, in het centrum van de stad vind je kantoren, banken en hoogbouw. Nou staat Victoria er ook wel om bekend bijzonder mooi te zijn en nog vol oude Britse gebouwen, dus de vergelijking is misschien niet helemaal eerlijk.

De veerboot vertrok vanmorgen al om half negen, de wekker ging lekker vroeg, want we moesten zeker anderhalf uur van te voren aanwezig zijn vanwege onze nationaliteit en omdat we zo’n grote combinatie hebben. We waren toch wel benieuwd hoe dat allemaal zou gaan en of het wel zou passen! Nou het was echt een makkie! We konden er mákkelijk in en je rijdt er aan de andere kant weer uit, dus het stelde niks voor. Gaan we vaker doen! Het zat wel helemaal vol en dus waren we blij dat we gereserveerd hadden.

De overtocht was bijzonder mooi. We hadden op de kaart al gezien dat we via een eilandengroep zouden varen, de San Juan Islands en dat gaf wel een heel pittoreske uitzicht. Heel groen, veel bos, bootjes voor anker en huizen op prachtige plekken. We hoopten nog een walvis of orka te zien, maar meer dan een paar zeemeeuwen op een stuk drijfhout, werd het niet. Ook schattig :-).

Het weer is nog steeds geweldig. We horen van meerder kanten dat het extreem zonnig en warm is voor de tijd van het jaar, dus we genieten er maar extra van! We zullen bijna zes weken op Vancouver Island blijven. Het eiland staat bekend om zijn mooie en ruige natuur, maar de komende week gaan we hier eerst weer wat stadse vibes opsnuiven :-D. Oh ja! Heel grappig, we horen hier plotseling weer Nederlands om ons heen, tot nu toe kwamen we eigenlijk geen landgenoten tegen, maar hier op de camping hebben we al twee Nederlandse stellen gespot en op het terras zaten er ook Nederlanders naast ons.

De baai bij de haven om 7 uur vanmorgen.

In de rij voor de ferry.

Een gezellig bezoekje 🙂

Voor ons onbijt de stoelen maar even tevoorschijn gehaald en op het achterdek wat gegeten. De viooltjes er bij voor de gezelligheid: idee van Thom haha!

tussenstop

Gisteren: Mexiaanse food truck in Oak Harbour

Uitzicht op Oak Harbor tijdens de lunch in het gras.